کد مطلب:121981 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:266

ذکر احادیثی که آتش دوزخ بر اولاد فاطمه حرام است
در كتاب معانی الاخبار باسناد محكم مرقوم است كه علی بن موسی الرضا علیهماالسلام گاهی كه در خراسان سكون داشت یك روز از بزرگان اصحاب در مجلس او حاضر بودند و زید بن موسی نیز در آن مجلس بود و با اهل مجلس از مفاخر خویش سخن همی كرد و ما و من همی گفت علی بن موسی اگر چند با اهل مجلس حدیث می فرمود سخنان زید را نیز می شنود پس روی با زید كرد -

فقال: یا زید! أغرك قول بقالی الكوفة: «ان فاطمة أحصنت فرجها فحرم الله ذریتها علی النار» والله ما ذلك الا للحسن و الحسین و ولد بطنها خاصة، فأما ان یكن موسی ابن جعفر علیهماالسلام یطیع الله و



[ صفحه 144]



یصوم نهاره و یقوم لیله و تعصیه أنت ثم تجیئان یوم القیامة سواء فأنت أعز علی الله عزوجل منه ان علی ابن الحسین كان یقول لمحسننا كفلان من الأجر و لمسیئنا ضعفان من العذاب.

فرمود ای زید آیا بفریفته است تو را سخن بقالان كوفه از این حدیث كه می فرماید: «همانا فاطمه معصوم است از همه محرمات و خداوند حرام كرده است آتش جهنم را بر فرزندان او. سوگند با خدای كه این حدیث وارد نشده است مگر در حق حسن و حسین و زینت و ام كلثوم كه از بطن فاطمه علیهاالسلام اند هان ای زید! چون موسی بن جعفر اطاعت خدای كند و روزها روزه بدارد و شبها از بهر عبادت بر پای بایستد و تو عصیان خداوند كنی چون هر دوان حاضر محشر شوید تو با او در نزد خداوند یك درجه خواهید داشت؟! مگر ندانسته كه علی بن الحسین علیهماالسلام می فرماید كه خوبان ما را در ازای یك ثواب دو اجر دهند و بدان ما را بجای یك نافرمانی دو عذاب كنند.

چون سخن بدینجا آورد روی با حسن الوشا كرد و فرمود ای حسن این آیت مبارك را از قرآن كریم چگونه قرائت می كنی «قال یا نوح انه لیس من اهلك انه عمل غیر صالح» [1] حسن عرض كرد یا ابن رسول الله جماعتی عمل غیر صالح خوانند و گروهی تنوین داخل عمل نكنند عمل غیر صالح دانند و كنعان را پسر نوح نخوانند فرمود حاشا همانا او پسر نوح بود لكن چون در حضرت حق گناهكار شد خداوند او را از پسری نوح نفی فرمود «كذا من كان منا لم یطع الله فلیس منا و انت اذا اطعت الله فانت منا اهل البیت» یعنی همچنین است كسی كه در نسب و نژاد از ما باشد و اطاعت خدای را نكند از ما نیست و تو ای حسن با این كه از خویشاوندان ما نیستی چون خدای را فرمانبردار باشی در شمار اهل بیت خواهی بود.

و دیگر در معانی الاخبار سند بمحمد بن مروان منتهی می شود كه گفت در



[ صفحه 145]



خدمت ابی عبدالله علیه السلام عرض كردم آیا رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود «ان فاطمة احصنت فرجها فحرم الله ذریتها علی النار» فرمود چنین است لكن مقصود از این حدیث حسن و حسین و زینب و ام كلثوم است.

و دیگر نیز در معانی الاخبار است سند به حماد بن عثمان منتهی می شود كه مانند این حدیث از ابی عبدالله روایت می كند و همچنان در عیون اخبار الرضا علیه السلام و در مصباح الانوار از ابی عبدالله علیه السلام مانند این احادیث روایت شده.

و دیگر در عیون اخبار سند بیاسر منتهی می شود كه زید بن موسی برادر حضرت رضا علیه السلام در مدینه خروج كرد و جماعتی را مقتول ساخت و گروهی را در آتش انداخت چنان كه در جای خود انشاء الله مرقوم خواهد شد از این روی او را زید النار نامیدند مامون كس فرستاد او را اسیر كرده حاضر كردند بفرمود او را به نزد حضرت رضا بردند آن حضرت روی با زید كرد و فرمود:

یا زید: أغرك قول سفلة أهل الكوفة ان فاطمة أحصنت فرجها فحرم الله ذریتها علی النار ذاك للحسن و الحسین خاصة ان كنت تری أنك تعصی الله و تدخل الجنة و موسی ابن جعفر أطاع الله و دخل الجنة فأنت اذا أكرم علی الله عزوجل من موسی ابن جعفر و الله ما ینال أحد ما عندالله عزوجل الا بطاعته و زعمت أنك تناله بمعصیته فبئس ما زعمت.

خلاصه این كلمات بفارسی چنین می آید فرمود ای زید كلمات سفلكان كوفه تو را مغرور كرده است از این حدیث كه آتش جهنم بر فرزندان فاطمه حرام است این حدیث مخصوص حسن و حسین است چنان می دانی كه تو خدای را عصیان كنی و داخل بهشت شوی و موسی بن جعفر با اطاعت خدای داخل بهشت شود؟ پس تو در



[ صفحه 146]



نزد خدای گرامی تر از موسی بن جعفری، سوگند با خدای هیچ كس از ما را در حضرت حق قربتی نباشد الا بطاعت او و این كه گمان كرده ی كه با معصیت در حضرت حق راه توانی كرد گمانی ناستوده است. زید عرض كرد من برادر تو نیستم پسر پدر تو نیستم؟ «فقال له ابوالحسن انت اخی ما اطعت الله عزوجل» فرمود ای زید تو برادر منی مادام كه اطاعت كنی خدای را مگر ندانسته گاهی كه پسر نوح و زوجه ی نوح پی سپر طوفان می گشتند و دستخوش هلاك و دمار بودند چنان كه خدای فرماید «قال رب ان ابنی من اهلی و ان وعدك الحق و انت احكم الحاكمین» [2] عرض كرد: پروردگارا اینك پسر منست و از اهل منست و تو وعده فرمودی كه اهل مرا از این داهیه نجات بخشی «فقال الله عزوجل: یا نوح انه لیس من اهلك انه عمل غیر صالح» [3] فرمود ای نوح كنعان از اهل تو نیست زیرا كه او عمل غیر صالحست آنگاه فرمود: «فأخرجه الله عزوجل من ان یكون من اهله بمعصیته» یعنی چون كنعان مرتكب عصیان شد خداوند او را از پسری نوح بیرون برد.


[1] هود: 46.

[2] سوره هود آيه ي 45 و 46.

[3] سوره هود آيه ي 45 و 46.